Scrie, pe
foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la
textul de mai jos:
Sunt solitarul pustiilor pieţe
Cu tristele becuri cu pală lumină –
Când sună arama în noaptea deplină,
Sunt solitarul pustiilor pieţe.
Tovarăş mi-i râsul hidos, şi cu umbra
Ce sperie câinii pribegi prin canale;
Sub tristele becuri cu razele pale,
Tovarăş mi-i râsul hidos, şi cu umbra.
Sunt solitarul pustiilor pieţe
Cu jocuri de umbră ce dau nebunie;
Pălind în tăcere şi-n paralizie, –
Sunt solitarul pustiilor pieţe...
(George
Bacovia, Pălind)
* hidos, hidoasă, adj. – foarte urât, dezgustător, înfiorător la vedere
Cerințe:
1. Scrie
câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor triste
şi pală.
2. Explică
rolul utilizării cratimei în structura „şi-n paralizie”.
3.
Alcătuieşte câte un enunţ în care cuvintele rază şi umbră
să aibă sens conotativ.
4. Transcrie
două structuri/ fragmente de vers care conţin imagini vizuale.
5. Explică
semnificaţia a două figuri de stil identificate în prima strofă a poeziei.
6.
Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa
eului liric în textul dat.
7.
Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultima strofă, prin evidenţierea relaţiei dintre
ideea poetică şi mijloacele artistice.
8. Prezintă
semnificaţia titlului în relaţie cu textul poeziei date.
9.
Motivează, prin explicarea a două trăsături existente în text, apartenenţa
poeziei la simbolism.
1. "triste" - deprimante, dezolante;
"pală" - palidă, ştearsă, slabă, stinsă.
2. În structura dată cratima marchează
rostirea legată a două cuvinte diferite: "şi" şi "în".
Adică cele două cuvinte se rostesc într-o singură silabă ("şin"),
prin căderea vocalei "î" din prepoziţia "în". Justificarea
acestei rostiri este păstrarea măsurii de 12 silabe a versului, la fel ca a
versului anterior.
3. Tu eşti raza sufletului meu. Tu alungi
umbra tristeţii din sufletul meu.
4. "pieţe cu tristele becuri cu pală
lumină"; "câinii pribegi prin canale"; "pieţe cu jocuri de
umbră".
5. Epitetul "pustiilor" asociat
substantivului "pieţe" accentuează sentimentul tragic al
singurătăţii, exprimat direct şi dramatic de eul liric prin repetiţia
"sunt solitarul".
Epitetul personificator "tristele" asociat substantivului
"becuri" sugerează o stare sufletească vagă, imprecisă, un amestec de
tristeţe, melancolie şi deprimare.
6. verbul la persoana I: "sunt";
pronumele personal de persoana I:
"mi-".
7. "Pălind" este o poezie tipic
simbolistă, prin imaginarul poetic (universul dezolant şi alienant al oraşului)
şi prin exprimarea unor stări vagi, obscure, amestec de tristeţe, melancolie şi
deprimare.
În acest context, ultima strofă este un fel de
ecou al primeia, reluând motivul singurătăţii absolute a eului liric şi încărcându-l
cu noi semnificaţii. Laitmotivul "Sunt solitarul pustiilor pieţe"
accentuează dramatismul strigătului de disperare al omului care se simte singur
în mijlocul oraşului. Starea vagă, imprecisă, de tristeţe şi deprimare, din
prima strofă se exacerbează acum, ajungând până în pragul nebuniei:
"Cu jocuri de umbră ce dau nebunie".
Ambiguitatea versului al treilea ("Pălind
în tăcere şi-n paralizie - ") - specifică tehnicii simboliste - permite
interpretarea sa ca pe o expresie a spaimei de moarte a omului singur. Verbul
"pălind" şi substantivele "tăcere" şi "paralizie",
concentrate într-un spaţiu textual redus, conţin - toate - ideea de absenţă
(progresivă şi absolută): absenţa luminii, absenţa comunicării, absenţa
mişcării. Se sugerează astfel absenţa vieţii, adică moarte.
8. Titlul poeziei este format din verbul la
gerunziu "pălind", care anticipează starea sufletească a eului liric,
exprimată simbolic în corpul poeziei. Asemeni decorului urban care pare că se
estompează încet-încet sub lumina tot
mai slabă a becurilor, omul solitar simte o pierdere treptată de esenţă vitală,
o apropiere de moarte. Această inituiţie îi dă o stare sufletească vagă,
imprecisă, un amestec de tristeţe, melancolie şi deprimare, cu accente de
nevroză ("nebunie"). Verbul
din titlu se reia în strofa a III-a şi, în plus, în celelalte strofe se află
adjectivul "pal", din aceeaşi familie lexicală. Susţinut astfel, el
devine cuvânt-cheie al poeziei, semnificând
extincţia fluxului vital.
9. Simbolismul este un curent artistic şi
literar apărut în Franţa în a doua jumătate a secolului al XIX-lea ca reacţie
la retorismul romantismului şi la
impersonalitatea parnasianismului. Poeţii simbolişti cultivă o subiectivitate acută,
marcată de stări sufleteşti vagi,
obscure, imprecise, prin folosirea, ca
mijloace expresive, a sugestiei , a
simbolului şi a corespondenţelor. Ei aduc spaţiul citadin în imaginarul poetic
şi cer ca poezia să fie muzică înainte de orice. Cel mai important reprezentant
al simbolismului în literatura română este George Bacovia.
Poezia "Pălind" are toate
caracteristicile unei poezii simboliste.
În primul rând, ea este expresia unei intense
subiectivităţi, explicit prezente în text prin mărcile lexico-gramaticale ale
eului liric: verbul la persoana I "sunt" (4 apariţii în text) şi pronumele
personal de persoana I "mi" (2 apariţii în text). Aşadar, din cele 12
versuri ale poeziei, 6 ( jumătate)
vorbesc direct despre eul liric.
În al doilea rând, poezia este simbolistă prin
exprimarea unor stări sufleteşti vagi,
obscure, amestec de tristeţe, melancolie şi deprimare. Eul liric rătăceşte
solitar prin oraşul pustiu, sub apăsarea
singurătăţii , a lipsei de comunicare cu semenii săi şi a presentimentului morţii.
A treia trăsătură simbolistă a poeziei este
folosirea simbolului pentru exprimarea trăirilor interioare. Oraşul pustiu este un simbol al deşertului interior,
sufletesc. Becurile cu lumină pală sunt simboluri pentru lipsa de forţă vitală
a eului liric.
În al patrulea rând, poezia aparţine
simbolismului prin folosirea sugestiei. Stările nu sunt numite, poetul refuză
discursivitatea, preferând să comunice indirect, aluziv, prin asociaţii de
idei. Astfel, nicăieri, pe parcursul poeziei nu se vorbeşte deschis - chiar şi
metaforic - despre o suferinţă sufletească a eului liric. Autorul se mulţumeşte
să descrie un decor dezolant, pustiu, plasat paradoxal în mijlocul a ceea ce ar
trebui să fie locul de întâlnire al oamenilor: piaţa unui oraş. Lipsa
oamenilor, lumina slabă a becurilor, câinii, canalele, toate acestea însă creează un univers alienant
care vorbeşte indirect despre chinul unui om singur, sufocat de
lipsa comunicării cu ceilalţi semeni ai săi. "Râsul hidos" care îl
însoţeşte pe eul liric - şi despre care
nu ştim al cui este - şi "jocurile de umbre ce dau nebunie" sunt
sugestii ale unei apropiate rătăciri mentale.
În sfârşit, dezideratul simbolist al
muzicalităţii este atins de Bacovia prin folosirea refrenului "Sunt
solitarul pustiilor pieţe", reluat de trei ori, prin repetiţia
laitmotivului "umbra" - simbol al solitudinii - şi a adjectivului
"pal" (sugestie a extincţiei
treptate), care apare de două ori ca atare şi o dată în rădăcina verbului
"pălind".
Multumesc!
RăspundețiȘtergereExplicati în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relatia dintre ideea poetică si mijloacele artistice ,va rog mult
RăspundețiȘtergere